Mindfulness

Print
Created on Thursday, 30 August 2012 Written by René


Meditatie waarbij mindfulness wordt betracht is bijzonder effectief om stress te verminderen. Mindfulness is de staat waarin u helemaal in het hier en nu bent, zonder daarbij de ervaring te analyseren of te overdenken. U denkt daarbij niet aan de toekomst of aan het verleden, mindfulness verlegt de aandacht naar wat er nú gebeurt.

U kunt de volgende technieken gebruiken om stress te verminderen.


Bodyscan - de bodyscan kan voor mindfulness zorgen door de aandacht te richten op verschillende lichaamsdelen. U begint met uw voeten en werkt uw weg naar boven, naar uw hoofd. U richt uw aandacht op elk lichaamsdeel, zonder dat u de ervaring labelt als 'goed' of 'slecht'.


Loopmeditatie -u hoeft niet te zitten of te liggen om te mediteren. Bij de loopmeditatie probeert u zich te richten op de lichaamsbewegingen bij elke stap: het raken van de grond, het ritme van de ademhaling, de wind in uw gezicht.
Het kost moeite en inspanning om geconcentreerd te blijven in het hier en nu, en om uw aandacht weer terug te brengen in het hier en nu wanneer u wordt afgeleid. Met regelmatige oefening kunt u een heel eind komen.

Sunday the 23rd. Copyright stresshulp.nl (c) 2009-2012. Joomla 3 Templates Joomlaskins.