Handige tips

Print
Created on Tuesday, 28 August 2012 Written by René

 

1. Ontspan door het doen van een ontspanningsoefening, en probeer dat meerdere malen per dag te doen. Als het niet lukt om te ontspannen, dan probeert u het later gewoon nog eens.


2. Denk eens aan iets waar u vroeger altijd erg van genoot. Een oude hobby, een oude vriend die u al lang niet heeft gezien. Kunt u dat weer gaan oppakken?


3. Probeer alles wat u gaat doen vandaag te ordenen en te plannen. Plan misschien ook tijd in voor iets ontspannends, iets waar u wat energie van krijgt. Maak een to do lijst voor vandaag, en voor een langere periode.


4. Móet u alles vandaag doen of is er ruimte voor nuancering?


5. Bent u erg veel aan het piekeren? Piekeren heeft geen zin en kost onnodig veel energie. Als u het moeilijk vindt om te stoppen met piekeren, probeer dan een zogenaamd piekerhalfuurtje in te lassen; een  half uurtje per dag waarin u moet piekeren. De rest van de dag mag het dus niet!

6. Een massage werkt stress-reducerend. Kunt u zich laten masseren?


7. Koffie werkt activerend op uw lijf en kan daardoor de aanwezige stress erger maken. Probeer daarom het drinken van koffie te beperken.


8. Hoe moeilijk het soms ook kan zijn: probeer uw eigen grenzen te bewaken. Kijk eens of u kunt ontdekken hoe u merkt dat u uw grens bereikt (of dat iemand anders uw grens bereikt). Vaak merken mensen dit door het erger worden van lichamelijk signalen. Men gaat bijvoorbeeld zweten en krijgt het benauwd en warm.


9. Probeer te praten over uw probleem met iemand die u vertrouwt, lucht uw hart. Als u dat moeilijk vindt, dan kunt u ook proberen om het op te schrijven. Dat zal in het begin moeilijk zijn, maar geeft na enkele keren vaak wel opluchting.

Tuesday the 24th. Copyright stresshulp.nl (c) 2009-2012. Joomla 3 Templates Joomlaskins.