De invloed van gedachten

Print
Created on Tuesday, 28 August 2012

 

Gedachten kunnen zorgen voor spanning. Hoe?

Gedachten zijn een middel die we hebben om de wereld om ons heen in kaart te brengen en zaken makkelijker te kunnen plaatsen. Stel u voor dat u geen gedachten hebt; u zult in een winkel telkens iedereen moeten interviewen om te bepalen wie er nou eigenlijk werkt! Met gedachten, het gebruik van woorden in uw hoofd, kunt u gemakkelijker bepalen wie dat moet zijn. U maakt uw eigen werkelijkheid om interactie met de wereld om u heen mogelijk te maken.


Een gedachte bepaalt ook hoe u zich voelt, en hoe u zich gedraagt. Laten we kijken naar het volgende voorbeeld.
Stel u het volgende voor. U loopt op straat, u heeft net boodschappen gedaan en u bent op weg naar huis. Onderweg wordt u tegemoet gefietst door een oude bekende. Wanneer die bekende vlakbij is, groet u haar. Ze fietst door zonder wat te zeggen. Vanaf dat moment gaan uw gedachten een sleutelrol spelen bij hoe u daarop reageert, en dus hoe u zich gedraagt en hoe u zich voelt.
U kunt bijvoorbeeld denken: "nou, wat raar! Ze groet niet eens terug! Wat een arrogant mens!". Zo'n gedachte heeft waarschijnlijk een boos gevoel tot gevolg, en dat kunnen mensen ook aan uw gedrag zien (denk alleen maar aan uw gezichtsuitdrukking).
U zou ook kunnen denken: "jee, gelukkig zag ze me niet! Ik wil het liefst snel naar huis, en erg aardig vond ik haar al niet". Deze gedachte heeft waarschijnlijk tot gevolg dat u blij bent.
In exact dezelfde situatie zien we dus twee verschillende gevoelens en twee verschillende gedragingen. Hieruit kunnen we concluderen dat het niet de situatie is die bepaalt hoe u zich voelt, maar de gedachte bij die situatie, of: hoe u naar de situatie kijkt. En dat is de basisidee van RET, de Rationele Emotieve Therapie, ontwikkeld door Albert Ellis, een Amerikaanse psycholoog.


Gedachten die u heeft zijn het gevolg van uw hele leven tot dit moment. Ze zijn gebaseerd op alles wat u ooit heeft meegemaakt, uw fantasieen, uw overtuigingen, uw hele opvoeding. Ze ontspringen aan het brein dat tot dusver gevormd is. Door die bril wordt alles bezien.

Nu is het zo dat elke situatie op meerdere manieren geïnterpreteerd kan worden. Sterker nog, plaats 10 mensen in dezelfde situatie en ze hebben waarschijnlijk alle 10 verschillend gedrag en gevoel, omdat ze op hun eigen manier naar de situatie kijken. Maar wat is nu de juiste manier?

Wat is de waarheid? Gedachten gebruiken we om naar de wereld te kijken, en daarmee creëren we onze eigen waarheid. Maar dat hoeft dus niet dé waarheid te zijn.

Een gedachte die niet waar is, kan u in de problemen brengen. Een gedachte die gericht is op conflict, kan u in de problemen brengen. Een gedachte die u niet verder helpt met uw leven, maakt het voor u allemaal niet makkelijker. En die gedachten heeft u, die hebben we allemaal. Dat hoort bij gedachten en dat hoort bij mensen. Maar wat nu?


Iedereen heeft dus gedachten die hem of haar niet verder helpen. Gelukkig zijn gedachten een middel, en kunt u altijd zelf bepalen wat u denkt en of u met een bepaalde gedachte verder wilt. Verandert u uw gedachte, dan zullen uw gevoel en gedrag ook veranderen.

Kijk eens naar onderstaand voorbeeld, volgens de formule:

Situatie + Gedachte = Gevoel en Gedrag.
(In een bepaalde situatie heeft u een bepaalde gedachte en die gedachte bepaalt het gevoel en gedrag).


Situatie: ik ben op een feestje en iemand spreekt mij aan.
Gedachte: "O nee! Straks vindt hij me niet aardig. Hij moet me aardig vinden, ik moet aardig doen".
Gevoel: onrustig en bang
Gedrag: snelle hartslag, zweten, nerveus wiebelen, stotteren.

Hier ziet u een gedachte die u waarschijnlijk niet verder helpt in de situatie: u wilt hier aardig gevonden worden, maar de gedachte die u heeft zorgt er juist voor dat u maar moeilijk contact maakt.

Verandert u de gedachte, dan verandert uw gevoel mee. Kijk maar.

Situatie: ik ben op een feestje en iemand spreekt mij aan.
Gedachte: "hé, wat leuk. Wat zou dat voor iemand zijn?"
Gevoel: blij, nieuwsgierig.
Gedrag: open, rustig ademhalen, rustig leunend op één been, armen hangen losjes langs mijn lichaam.


Dit concept is toepasbaar op alle mogelijke situaties waarin u vindt dat het gedrag en het gevoel dat u heeft niet passen bij de situatie. Situaties waarin u zich anders wilt voelen.Waarschijnlijk heeft u dan een gedachte die u niet verder helpt.

U kunt proberen om zelf te analyseren waardoor dat komt, of liever gezegd: welke gedachte eraan ten grondslag ligt. Probeer dat als volgt te doen.

Schrijf de feitelijke situatie op. Schrijf geen mening op, maar alleen de feiten.
Schrijf op hoe u zich bij die situatie voelt, en wat uw gedrag was.

Kijk nu een naar de gedachten die u waarschijnlijk gehad heeft in die situatie. Het is makkelijk om dit te doen nadat u uw gevoel en gedrag heeft opgeschreven. Kijk kritisch naar uzelf. Het levert meer op als u eerlijk bent.

Vraag uzelf het volgende af, wanneer u uw kijk op de door u omschreven situatie heeft bepaald:

- is deze gedachte waar?
- helpt deze gedachte mij verder?
- helpt deze gedachte mij om conflicten te voorkomen?

Als u op één van bovenstaande vragen ja antwoordt, dan is de gedachte waarschijnlijk aan vervanging toe!

Probeer daarna een gedachte te formuleren die u wél verder helpt, en die u wél het gevoel en gedrag geeft die u graag zou willen hebben in de situatie. Formuleer hem positief, dat wil zeggen: zeg niet: "ik wil niet...", maar zeg juist wat u wél wilt.


Veel voorkomende denkfouten zijn bijvoorbeeld:
"Iedereen moet mij aardig vinden".
"Iedereen moet aardig tegen mij doen".
Catastroferen: van een mug een olifant maken.
Zwart-wit denken.>

Tuesday the 24th. Copyright stresshulp.nl (c) 2009-2012. Joomla 3 Templates Joomlaskins.