Stress en voedsel

Print
Created on Wednesday, 29 August 2012 Written by René

 

In tijden van stress is het belangrijk om gezond voedsel te eten om de stress te verminderen. Sommige eet- en drinkwaren kunnen stimulerend werken op het lijf. Op zich is dat niet erg, maar als het lijf al erg gespannen is kan het zeer belastend zijn.

Liever niet:

Cafeïne: Cafeïne zit in koffie, thee, chocolade en cola en soortgelijke dranken. Cafeïne zorgt voor het vrijkomen van adrenaline, en bevordert daarmee de toename van stress. Sterker nog, veel koffie drinken kan er voor zorgen dat men erg gespannen en angstig wordt, zelfs zonder directe bron van stress. Omdat hetzelfde geldt voor cafeïne vrije koffie, is dat geen goed alternatief. Koffie zonder cafeïne bevat stoffen die zorgen voor afgifte van stresshormonen.

Ook zorgt koffie voor verminderde kwaliteit van slapen, wat op zichzelf ook weer een bron van stress is.
Het is aan te bevelen minder koffie te drinken wanneer u gespannen bent.

Suiker: Suiker heeft geen voedingswaarde. Het geeft alleen een kortdurende energiestoot, en doet daarbij een groot beroep op de bijnieren (en die produceren de stresshormonen adrenaline en noradrenaline). Het is sowieso aan te bevelen weinig suiker te gebruiken. Probeer juist geen suiker te gebruiken om snel alert te worden, en zo min mogelijk in tijden van stress.

Liever wel:

Koolhydraten: Koolhydraten stimuleren de afgifte van de neurotransmitter serotonine, wat een rustgevende werking heeft. Serotonine vermindert spanning en angst. Bronnen van koolhydraten zijn onder andere rijst, pasta, aardappelen en brood.

Vezels: Omdat bij stress het meeste bloed naar de spieren gestuurd word en er maar weinig energie en bloed wordt vrijgemaakt voor de spijsvertering, kunnen problemen in de darmen optreden als krampen en verstopping. Probeer daarom vezels te gebruiken om het spijsverteringssysteem op gang te houden. Denk daarbij aan fruit, groenten en granen.

Tuesday the 24th. Copyright stresshulp.nl (c) 2009-2012. Joomla 3 Templates Joomlaskins.