Stress en alcohol

Print
Created on Tuesday, 28 August 2012 Written by René

 

Mensen proberen vaak in tijden van stress om even verlost te zijn van de vervelende gevoelens die stress vaak met zich meebrengt. Ze willen graag even niets, even geen spanningen, en zeker als de bron van stress niet direct op te lossen is en al wat langer duurt. Je wilt je graag even verdoven.

Een heel toegankelijk middel om te verdoven is alcohol. Mensen onder stress drinken vaak meer omdat ze even geen stress willen voelen, omdat ze slechter slapen of omdat ze even willen vergeten.
Het probleem lost men niet op. In termen van coping zou het drinken van alcohol om te verdoven betekenen, dat men emotionele coping toepast. Dat is een manier om met problemen om te gaan, waarbij men probeert om de negatieve gevoelens die ten gevolge van stress optreden niet te voelen. Op zich is met die stijl van coping natuurlijk niets mis . Soms duurt de spanning te lang.

Door alcohol gaat men niet beter slapen; alcohol beïnvloedt slaap op een negatieve manier. Uitgerust wordt men niet wakker, en vaak is het een probleem om met alcohol door te slapen; men wordt vaak wakker tijdens het slapen. Ook gaan mensen vaak ander gedrag vertonen onder invloed van alcohol; agressiever, kwader, emotioneler. Dit kan natuurlijk altijd nieuwe problemen opleveren.

Alcohol heeft een negatief effect op het vitamine B-complex en het mineraal zink in ons lichaam. Het vitamine B-complex zet voedingsstoffen om in energie in het lijf en heeft goede, positieve gevoelens tot gevolg. Vitamine B zit vooral in vlees, brood en aardappelen. Zink speelt een rol bij het immuunsysteem, maar is ook nodig om alcohol af te breken. Zink zit vooral in vlees, vis, brood en rijst.

Alcohol gebruiken als manier om met problemen om te gaan is uiteindelijk een slecht idee. Men zou het juist als een andere bron van stress kunnen beschouwen. Beter kan men kiezen voor afleiding in de vorm van sport, een hobby of een wandeling bijvoorbeeld.

 

Heeft u het idee dat u meer drinkt dan u lief is, neem dan contact op met uw huisarts. Hij of zij kan u daarmee helpen.

Tuesday the 24th. Copyright stresshulp.nl (c) 2009-2012. Joomla 3 Templates Joomlaskins.