Home

Piekeren als stress- en burnoutklacht.

 

Piekeren is een van de stress- en burn-outklachten. U kunt niet meer stoppen met denken. Uw gedachten blijven maar komen en ze blijven maar in cirkeltjes ronddraaien. Wikipedia: 'Er ontstaat een constante (niet beheersbare) gedachtestroom die het normale denken zo beïnvloedt, dat u moeite hebt om tot een oplossing te komen.' Nell van de Ligt van Ligtpunt.nl gaat hieronder in op het fenomeen piekeren.

U ligt in bed en kunt niet slapen, want de gedachten blijven komen. U krijgt het niet voor elkaar om de gedachtecirkel te doorbreken. Wat als... Had ik maar... Zou ik gedaan moeten hebben... Of u krijgt niets voor elkaar op het werk, want u kunt zich niet kunt concentreren. U bent alleen maar bezig met die ene mogelijke situatie. U ziet zoveel beren op de weg. Bijvoorbeeld: Wat moet ik doen... Durf ik dit aan... Welke consequenties heeft dat... Stel je voor dat... Dit is wat er zou kunnen gebeuren.
Piekeren kost enorm veel energie, maakt somber en kan letterlijk ziek maken. Piekeren is doodvermoeiend en is heel lastig als er nog wat werk verzet moet worden of een target moet worden gehaald. 

Piekeren = stress
Kern is: Piekeren betekent stress hebben. En bij langdurig piekeren kan er een burn-out ontstaan. U vindt geen rust. Piekeren beheerst de dag en misschien wel uw nachtrust. Piekeren ontneemt alle ruimte om iets te presteren. Maar piekeren is tevens een signaal. U maakt zich zorgen oftewel: er is angst. Bij piekeren blijft u nadenken over een eerdere gebeurtenis, die als negatief is ervaren. Of over mogelijke toekomstige negatieve gebeurtenissen en teleurstellingen. Valkuil is dat u gedachten probeert weg te duwen, omdat u er last van hebt. Maar dat lost niets op. Alles wat wordt onderdrukt en niet opgelost en aangepakt is, zoekt een nieuwe weg naar buiten. 

Piekeren ontstaat doordat u:
• Angst heeft voor het onbekende of spijt heeft van een bepaald verloop van een situatie.
• Onzeker bent over wat er gaat gebeuren of wat er is gebeurd. Het gaat dus ook over zelfvertrouwen.
• Vreest voor de gevolgen van een situatie of voor toekomstige tegenslagen.
• Geen controle meer heeft over de situatie of controleverlies vreest over de toekomstige gebeurtenis. En dit heeft ook te maken met perfectionisme.
• Gevoelens en emoties in de hand wil houden. U wilt de angst niet voelen en probeert afstand te houden van uw gevoelens. Dit is een overlevingsmechanisme van de mens.
Natuurlijk is het bekend dat piekeren niets oplost. Piekeren versterkt piekeren. Er ontstaat een neerwaartse spiraal en stoppen is niet simpel.
Piekeraars zijn vaak perfectionisten, die zekerheid en controle willen houden. Mensen die goed willen doen. Zijn deze persoonlijkheidskenmerken niet van mensen met burn-outrisico?
Conclusie: Wil u het piekeren stoppen, dan moet u onderzoeken wat de stress veroorzaakt; dus de achterliggende oorzaak aanpakken. En dat betekent de gevoelens en de angst aangaan en dat is niet altijd makkelijk. Ze worden niet voor niets weggedrukt. 

 

Bron: managersonline.nl

U kunt reacties posten wanneer u ingelogd bent.

Thursday the 21st. Copyright stresshulp.nl (c) 2009-2012. Joomla 3 Templates Joomlaskins.